Kader:  “We werken veel met personenalarmeringen en inbraakalarmen en iedere dag gebeurt er weer wat anders.”

In 2020 kwam Kader bij VHD terecht. Met een beveiligingsdiploma en 5 jaar ervaring in de beveiliging op zak was ze direct de ideale kandidaat voor onze Particuliere AlarmCentrale (PAC).

“Ik werd benaderd door een uitzendbureau met de boodschap: Er is een nieuwe alarmcentrale in Deventer, vind je het leuk om daar te werken? Tijdens mijn jaren in de beveiliging deed ik voornamelijk objectbeveiliging en beveiliging op evenementen. De alarmcentrale was voor mij weer heel wat anders, maar het leek me wel heel leuk om nieuwe dingen te leren. Dus ik ben de uitdaging aangegaan.”

Beveiliging en de alarmcentrale: wat zijn de overeenkomsten?

“Vooral het stukje observeren en snel handelen komen terug vanuit mijn tijd als beveiliger. En toezicht houden trouwens ook. We krijgen namelijk camerabeelden en moeten toezicht houden op panden en in de gaten houden of er geen verdachte situaties plaatsvinden. Zo hebben we ook een klant waarbij we direct meekijken op de beelden als we een melding krijgen. Soms is het vals alarm, maar een andere keer is er wel wat gaande en sturen we het beveiligingsbedrijf langs om hen te laten kijken wat er precies aan de hand is.”

En waarom de particuliere alarmcentrale?

“Het werk is heel divers en afwisselend. We werken veel met personenalarmeringen en inbraakalarmen en iedere dag gebeurt er weer wat anders. Het is geen standaard baan, want je kunt iets betekenen voor mensen. Dat maakt het extra leuk!”

“Naast de particuliere alarmcentrale werk ik ook voor de brandhulpverlening. Vooral in de zomer hebben we hier piekmomenten door branden die veroorzaakt zijn door mensen die barbecuen of met onkruidbranders in de weer gaan. Als ik vrij ben en ik zie op het nieuws een grote brand of explosie, dan vraag ik me altijd af: Hoe is dat gegaan en hoe hebben mijn collega’s dat opgelost?”

Wat is het spannendste dat je hebt meegemaakt?

“Dat was een melding via personenalarmering – zo’n kastje met een knop die iemand bij zich draagt. Deze drukken mensen in als er paniek is of als ze zijn gevallen. Bij deze meldingen moet je direct actie ondernemen; binnen 30 seconden moeten wij reageren. Die eerste keer – dat vond ik wel het spannendst. Je stelt dan eerst wat vragen om de situatie te beoordelen en biedt dan de juiste hulp. De ene keer is het de achterwacht inseinen, maar soms is dat ook 112 bellen. Na de hulpverlening bellen we altijd terug om te checken hoe het is afgelopen. Je went er wel aan, het is je werk natuurlijk, maar die eerste keer was wel spannend.”

En naast je werk?

“Ik doe nu een opleiding tot Leidinggevende projectleider. Binnen VHD heb ik ook wel leidinggevende ambities, dus daarom sluit dat goed op elkaar aan. Ik krijg hier alle ruimte om mijn werk te combineren met m’n studie, dat is heel fijn.”

Hoe is de sfeer op de particuliere alarmcentrale?

“Geweldig. We hebben een heel gemotiveerd en betrokken team en helpen elkaar waar we dat kunnen. Stel, je krijgt een lastige melding of je hebt een niet zo’n leuk gesprek gehad, dan staan we als collega’s altijd voor elkaar klaar.”

Deel dit artikel:

LinkedIn
WhatsApp
Twitter
Lees ook onze andere blogs: